Hochschule Düsseldorf
University of Applied Sciences

 

Fachbereich Sozial- und Kulturwissenschaften
Faculty of Social Sciences and Cultural Studies

Kommentiertes Vorlesungsverzeichnis - Seminardetails


aktuelles Semester: WS19/20
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Semester:WS16/17
 
Titel:

FINDET NICHT STATT: The Theory and Practice of Human Rights

 
 
Lehrgebiet/Studienbereich:Rechtswissenschaften 
 
Scheine / Modul:BA SA/SP Prüfung A 4.1, Modul: Rechtliche, institutionelle und sozialwirtschaftliche Bedingungen (Prüfungsordnungen bis 2010)
BA SA/SP Prüfung A 4.1, Modul: Rechtliche, sozialpolitische, institutionelle und sozialwirtschaftliche Bedingungen (Prüfungsordnung 2011/2015)
BA SA/SP Prüfungen S 9.1: Schwerpunkt: Menschenrechte (Prüfungsordnung 2011/2015)
BA Kind Prüfung SP9.1: Schwerpunkt: Menschenrechte (Prüfungsordnung 2014/2015)
BA SA/SP Prüfungen S 9.3: Schwerpunkt: Menschenrechte (Prüfungsordnung 2011/2015)
BA Kind Prüfung SP9.3: Schwerpunkt: Menschenrechte (Prüfungsordnung 2014/2015)
BA Kind Prüfung WA.1: Wahlmodul (Prüfungsordnung 2014/2015)
BA SA/SP Prüfungen WM.1/2: Wahlmodul (Prüfungsordnungen ab 2011)
 
DozentIn:Garcia Blesa, Juan J., Dr.
 
Zeit:Blockseminar – Dates (and time): 23.01.2017 - 27.01.2017 (9h00 – 16h00) Vorbereitungstermine: 26/10/16; 11/01/17 (12h30 – 14h00), 4 SWS.
 
Raum:Vorbe. 03.2.047/Block 03.2.003
 
Kommentar:
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Dieses Seminar muss mangels Anmeldungen leider ausfallen.

The objectives of the course are:

1) To provide a broad overview of the development of international human rights politics before and since the signing of the 1948 Universal Declaration of Human Rights;

2) To examine the ideas, theories, and practical implications of human rights in a rapidly globalizing world;

3) To investigate the politics of human rights through global issues and country-based case studies with specific regard to areas related to each student's field of interest;

4) To analyze the problems of compliance in international human rights regimes.
Learning outcomes. After completing the course the student should be able to:


1) Critically evaluate theories of universal human rights and cultural relativism;

2) Analyze the problems involved in asserting universal human rights across economic, political and cultural divides;

3) Analyze the political development of human rights through comparative study;

4) Evaluate the effectiveness of emerging global human rights regimes.

Teilnahmebeschränkung:

Dieses Seminar ist auf 35 TeilnehmerInnen beschränkt. (Begründung Richtlinie Fachbereich: Lehrauftrag

Begründung Hochschulgesetz: „bei einer Lehrveranstaltung wegen deren Art oder Zweck oder aus sonstigen Gründen von Forschung, künstlerischen Entwicklungsvorhaben, Lehre, Kunstausübung und Krankenversorgung eine Begrenzung der Teilnehmerzahl erforderlich“ ist (§ 59 Abs. 2 Satz 1 HG): Da es sich um ein englischsprachiges Seminar handelt, ist es erforderlich auch auch auf die v~erwendung der englischen Sprache bei den Teilnehmer/innen einzugehen, damit neben dem fachlichen auch ein sprachlicher Mehrwert besteht. Dies ist bei einer Gruppe, die größer ist als 35 Teilnehmer/innen nicht mehr didaktisch sinnvoll möglich.)

Inhalt:

In this course, we are going to critically examine what writer Micheline Ishay (2004, p. 2) calls ‘humankind’s noblest aspirations’ – universal human rights. To do so, we will examine: from when and where human rights have emerged; the theory and philosophy that underpins human rights; the full extent of human rights in the present; the documents, treaties, agreements and institutions on which they are based; and crucially, how human rights are employed in practice. When looking in detail at all of these areas, we will also be touching on some of the key controversies that surround human rights and their application: poverty, the fight against terrorism and cultural relativism. This in-depth approach is intended to equip students with a full and detailed understanding of both the theory and practice of universal human rights.

Arbeitsformen:

Combination of lectures and class debates based on selected readings and case studies.

Prüfungsleistungen bzw. Testat:

individual or group presentations

Sonstige Informationen:

Program:

1) The Historical Development of Human Rights: a) from the Ancient Period to the Enlightenment; b) from Industrialization to 1945.
2) The Basis for ‘Humankind’s Noblest Aspirations’: the International Bill of Rights.
3) What are ‘Rights’? Are Rights Achievable?
4) Universal for Whom? From first and second to third generation rights.
5) Cultural Relativism: The Problem of Cultural Relativism and Human Rights. Asian Values and Africanist Perspectives. Islam and Human Rights. Islam in Europe.
6) Globalization and Human Rights.
7) Human Rights and World Poverty.
8) Human Rights and the War on Terror.
9) Rights and Humanity – the ‘Human Rights Approach’ and the Global Citizen.

Basisliteratur:

Bibliography
R.L. Callaway & J. Harrelson-Stephens (2007), Exploring International Human Rights: Essential Readings. Lynne Rienner, Colorado.

M.R. Ishay (2007). The Human Rights Reader: Major Political Essays, Speeches and Documents. From the Ancient Time to the Present. Routledge, New York.

S.C. Carey, M. Gibney & S.C. Poe (2010), The Politics of Human Rights. The Quest for Dignity. Cambridge University Press.

Sousa Santos (2009) “Toward a multicultural conception of human rights”. In Gomez Isa et al. (eds.) International Human Rights Law in a Global Context. University of Deusto. Bilbao. pp. 97-121

Ch. Tomuschat (2008), Human Rights: Between Idealism and Realism. Oxford University Press.

David Kennedy (2004), The Dark Sides of Virtue: reassessing international humanitarianism. Princeton University Press.

Su-Ming Khoo (2005), “The Millennium Development Goals: A Critical Discussion”, Development Review, pp. 43-56

Thomas W. Pogge (2005), “Recognized and Violated by International Law: The Human Rights of the Global Poor”, 18 Leiden Journal of International Law (4), pp. 717-745.

Robert J.C. Young (2003) Postcolonialism. A Very Short Introduction. Oxford University Press.

Lynda S. Bell, Andrew J. Nathan & Ilan Peleg (eds.) (2001), Negotiating Culture and Human Rights. Columbia University Press, New York.

Raymond Geuss (1981) The Idea of a Critical Theory. Cambridge University Press.

Jürgen Habermas (1973) Theory and Practice. Beacon Press.

Issue Paper: What Constitutes a Rights-based Approach? Definitions, Methods, and Practices. UNAIDS Global Rerence Group on HIV/AIDS and Human Rights, 2004.

Frequently Asked Questions on a Human Rights-based Approach to Development Cooperation. Office of the UN High Commissioner for Human Rights, NY and Geneva, 2006, pp. 15-31.

The Human Rights-based Approach to Development Cooperation. Towards a Common Understanding Among the UN Agencies. Second Inter-agency Workshop, Stamford, United States of America, May 2003 (Annex II to Frequently Asked Questions on a Human Rights-based Approach, ibid., pp. 35-37).

Millennium Development Goals: 2013 UN Report.

 
Seminarbelegung:Die Online-Seminarbelegung in den Bachelor Studiengängen und für MB6.1 im MA PB war nur bis zum 29.07.2019 möglich. Freie Plätze werden ggf. in der ersten Seminarsitzung vergeben (soweit nicht oben im Kommentar anders angegeben). In allen Seminaren in den Grundmodulen der Bachelor Studiengänge gibt es freie Plätze wenn nicht oben unter Teilnahmebeschränkung etwas anderes Vermerkt ist.

 
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