Hochschule Düsseldorf
University of Applied Sciences

 

Fachbereich Sozial- und Kulturwissenschaften
Faculty of Social Sciences and Cultural Studies

Kommentiertes Vorlesungsverzeichnis - Seminardetails


aktuelles Semester: SS24
Benutzername: Passwort:

Das Online-KomVor ermöglicht nach der Registierung das Erstellen eines persönlichen Stundenplanes für die eigene Planung.

Die Seminaranmeldung erfolgt in beiden Bachelor Studiengängen in zwei Phasen unter "Prüfungsverwaltung" im
Online Studierenden Support Center (OSSC) >>
Erste OSSC-Seminaranmeldung bis 19.02.2024, 14:00 Uhr
Zweite OSSC-Seminaranmeldung bis 25.03.2024, 14:00 Uhr

(Mehr Infos in der Hilfe)

Seminare (Bachelor) >> 
Seminare (Master) >> 
Semester wählen >> 
Registrieren >> 
Hilfe >> 

 
Semester:SS19
 
Titel:

MES 3.2. Empowerment II

 
 
Lehrgebiet/Studienbereich:Studienschwerpunkt Entwicklungspolitik 
 
Scheine / Modul:Master ES Prüfung MES 7: Individuum und Gesellschaft: Politisches Empowerment (Prüfungsordnung 2011/2015)
Master ES Prüfung MES 3.2: Empowerment (Prüfungsordnung 2016, EP) 4 SWS
 
DozentIn:Vela-Eiden, Talia, Dr.
 
Zeit:Blockveranstaltung am 25. und 26.03.; 11. und 12.05.; 1. und 2.06.; jeweils von 10.00 bis 17.30 Uhr
Seminarumfang:4 SWS
Seminarbeginn:Siehe Zeitangabe
 
Raum:03.2.054
 
Sprache (Language):This class is held in english!
 
Kommentar:
[editieren]
Empowerment II: Community Development and Participation in the context of International Development Cooperation

Inhalt:

This course might be of interest for those students who would like to work in international development cooperation on the ground/in the field/abroad, especially in countries of the Global South.

Learning Objectives/Goal of the Course:
After taking the course, you should be able to:
+ Understand the potentials and value of community development to modern society.
+ Examine the many ways in which community development is contested and challenged by political critiques and practical circumstances.

The course is divided in two parts:
* The first parts will be about Community Development (definition, theories, debates, methods, challenges, ethics).
* The second part will be about a specific approach for working with communities, mainly participatory approaches to development (models, debates, challenges, ethics).

The course takes a critical approach to community development and participation encouraging the students to look at the pros and cons of these models of work in development cooperation.

Empfehlungen zu speziellen Kenntnissen und Bereitschaften:

English
Knowledge on Theories of Development
Knowledge on Theories of Power

Arbeitsformen:

During the seminar: group work, case studies, exchanges/discussions.
A visit to a German organisation specialised in community development work in the Global South with a presentation and Q&A

Prüfungsleistungen bzw. Testat:

Students are expected to present a Term Paper of 10 pages (plus literature and annexes) in the English language.
The paper should be an analysis of a community development case which should include:
1. a context analysis (what model of CD is being implemented? radical? pluralist? or communitarian? or all of them?)
2. a short general power analysis
3. an overview of participatory approaches in the project, if present.

The paper can be presented individually or in a group.

The deadline for the presentation of the paper is 26 July 2019 (26.07.2019).

Basisliteratur:

Books recommended:

Radical Approach of CD:
Margaret Ledwith (2011). Community Development: A Critical Approach. The Policy Press
Margaret Ledwith (2015). Community Development in Action: Putting Freire into Practice. The Policy Press

Pluralist Approach of CD:
Alison Gilchrist (2009). The Well-Connected Community: A Networking Approach to Community Development. The Policy Press

General Lexika of Community Development:
Keith Popple (2015). Analysing Community Work. Open University Press.
Alan Twelvetrees (2017). Community Development, Social Action and Social Planning. Palgrave

Authors recommended as a Background Readings:
Robert Chambers (all his texts are available online through the Robert Chambers Archive, IDS)
Paulo Freire, The Pedagogy of the Oppressed.

Participation General Reader:
Andrea Cornwall (Editor) (2011). The Participation Reader. Zed Books.

 
Seminaranmeldung:Die Online-Seminaranmeldung in den Bachelor-Studiengängen und im Master Empowerment Studies war nur bis zum 25.03.2024, 14:00 Uhr möglich.

Informationen zur Vergabe von freien Plätzen.

 
Prüfungsanmeldung und Testatanmeldung:Frist zur Prüfungs- und Testatanmeldung für dieses Seminar:
25.03.2019 bis 06.05.2019


Wenn Sie im OSSC einen Seminarplatz erhalten haben (in den Masterstudiengängen ggf. abweichende Regelungen beachten) oder wenn der*die Dozent*in Sie nachträglich im Seminar zugelassen hat, müssen Sie sich zusätzlich innerhalb der oben genannten Frist selbst im OSSC zur Prüfung bzw. zum Testat anmelden.
Online Studierenden Support Center (OSSC) >>
(soweit nicht oben im Kommentar anders angegeben).

Die Prüfungsanmeldung (auch zur Anmeldung zum Testat) finden Sie im OSSC nach Login unter "Prüfungsverwaltung", eine Beschreibung des Verfahrens finden Sie hier:
Infos zur Prüfungs- und Testatanmeldung >>

 
eigener Stundenplan:Die Vormerkung für den persönlichen Stundenplan ist erst nach dem Login möglich. Ihre Logindaten erhalten sie nach der Registrierung für das Online-KomVor.